Altså, som tegner ville jeg ikke forsøge at signalere “vasketøj” udelukkende med noget der kunne ligne undertrøjer. Et par bukser, nogle bh’er og strømper her og dér ville forstærke indtrykket af nogens tørresnor. Jeg kan derfor heller ikke helt købe din indledende læsning af delmotivet som sådan. Det ser for mig netop ud som flag eller vimpler på snor, ikke nødvendigvis af tibetansk eller andet religiøst tilsnit.

Helt overordnet virker Freas ikke interesseret i at overlade billedets betydning entydigt til dets egne udsagn. De tre billedelementer (flagguirlander, raket og et kosmos som på en underlig måde ligner et Manet-havelandskab?) stikker ud fra hinanden i en grad, så det ligner en collage med symbolsk hensigt.

Det at han tilføjer overskriftens spørgsmål gør jo ikke betydningen klarere, heller ikke tilføjelsen “stadig”. Min umiddelbare tolkning er ikke af et valg, men en fortrydelsesret: “Vi kan stadig nå at skifte mening,” raketten er ikke affyret ud i det dér psykedeliske House of Horrors endnu — men det virker, som du påpeger, ukarakteristisk i forhold til hans andre illustrationer?

Hvis du har ret i at nederste del af motivet er karantæneflag, kan det være symbolsk for den ødelæggelse og grove udnyttelse som mennesket har påført vores hjemplanet, samtidigt som vi retter blikket (og raketterne) mod frodigere egne af verdensrummet, som afbildede i øverste to trediedele af motivet. Valget indikeret af overskriften står i så fald mellem at blive på Jorden og redde klimaet, før karantænen skrider i kraft, eller evakuere så hurtigt vi bare kan – ud i det grønne, så at sige, på den anden side af Van Allenbæltet?