Gensyn med BRO BRO BRILLE
For et lille års tid siden, som næsten nybagt Superkulturist, gjorde jeg en liden analyse af “børnesangen” & “legen” BRO BRO BRILLE, der kan (gen)læses hér http://superkultur.dk/2018/11/08/bro-bro-brille/
Kloge mennesker i mit “bagland” (“should auld aquaintance be forgot … “), og kyndige mennesker i mit “forland” ( ” – fortællingens amplitude i det lateralt narratologiske, indikerer en longitude i det temporale momentum”), har med pietet og finfølelse fremført, at jeg muligvis ikke havde gjort brug af mit intellektuelle herbarium i lige den analyse ( eller som de sagde: – det er da godt du har en storebror! Så dum kan man ikke være helt alene!)
Nu kan de kloge og de kyndige for min skyld hoppe i deres egen elastik, men jeg må medgive både dem og mine uskyldige læsere, at jeg ikke helt havde (gidet) gennemarbejde temaet om Den Sorte Gryde! For én ting er, hvad den bliver brugt til, i det aktuelle tilfælde – en ganske anden er forklaringen på dens prominente plads, ikke blot i Bro Bro Brille, men I Det Hele Taget!!!
For den “gryde”, der er tale om er naturligvis denne:
Det vil sige: Gundestrupkarret/kedlen er (jo) blot en faksimile, en effigi, et repræsentativt symbol på “Gryden”, der nok snarere så sådan hér ud:
Eller hvad med sådan noget hér:
For den gryde, vi snakker om, som krigsmanden skal i, er naturligvis den keltiske, som både var symbolet på (en slags) reinkarnation og på prækognition.
Samtidig er det også den hér gryde:
Og den hér:
Og:
Eller denne:
Yes! Keltere! Skide barbariske, menneskeofrende, overtroiske, uciviliserede, blåmalede, buksebeklædte, triskele- og torques-bærende, druide-ærbødige, heste-tilbedende, strit-hår-bærende og på enhver måde skide keltere! Pøj!
Som romerne skrev, efter at det – endeligt langt om længe – lykkedes for en (skide) proletar-general (Marius), at sætte en stopper for de dér – nåja, barbarer, i hh, til den historie som andre skrev om dem. “Victores historiam scribentes” – (tror jeg nok, det må være 🙂
Set “horisontalt narratologisk med fokus på divergens-potentiale” (som de kloge og kyndige ville have sagt, hvis ikke jeg havde bedt dem flette næbbet), må hele affæren om kelterne ses som et storstilet foreningsprojekt, vedrørende Europa, sådan cirka noget EU 2000 år før der blev tænkt på det, som slog fejl. Og det slog IKKE fejl fordi romerne var “civiliserede, ædle, højvelbårne, humane eller på nogen måde bedre til KRIG!” Det slog fejl, fordi kelterne begyndte at interessere sig for romerne, der stod og råbte noget om “kom og tæv os; ahr! tøsedrenge! I tør ikke!”
Kelterne var ikke bange for romerne – men de valgte bare at gå i krig med dem på det værst tænkelige tidspunkt og under de værst tænkelige omstændigheder. Og resten kan man forvisse sig om i Poul Andersons “Delenda Est” – hermed anbefalet.
Essentielt rykker det muligvis ikke så meget ved min oprindelige “analyse” af Bro Bro Brille. Og dog! Selve symbolet – altså gryden – har jo så, ifht nærværende udredning, rødder langt længere tilbage – sådan cirka 1000 år, om ikke 1500 år, muligvis endnu mere. Og for dem der er interesserede i mytedannelser, men helst i en klædelig indpakning, tjek lige Robert Holdstocks “Mythago Wood” – der også drejer sig om Kong Arthur, og så er vi ved at være tilbage – eller hva mæ heksene i Shakespeares “MacBeth”:
Det vigtige er måske, at Bro Bro Brille har rødder, der er langt dybere end jeg lige forestillede mig, sidste år. Mere væsentligt er det – igen: måske – til tider at tillægge løsrevne kultur-rester, som f.eks. sanglege eller højtider eller ordsprog, en betydning i et historisk perspektiv. Man blir ihvertfald ikke dummere af øvelsen 🙂
I den sammenhæng vil jeg nævne, at “Holy Blood, Holy Grail” (udgangspunktet for Dan Browns “Da Vinci”) går galt, før den går igang. Men det er også sjovt! En anden, som jeg ikke helt kan placere, men som har – hrm – affinitet til det nærværende, er “The Life And Death Of A Druid Prince”. Og lad mig sige det sådan: – jeg er ikke solgt! Men jeg er fascineret, alligevel!
Jeg ved ikke om det gjorde Bro Bro Brille mere fordøjelig, for vi er slet ikke kommet omkring hvad de (f…) keltere så brugte den (f…) gryde til! Men der I må lige være selv-inkluderende eller vente til en anden god gang.
Ingen kommentarer