Oscarerne 2020 skeler til Superkultur-podcasten
Man siger at efterligning er den største ros; vi vælger at se det som Superkulturs voksende indflydelse
Det lidet kendte Amerikanske Akademi for Filmkunst og -videnskaber afholdte forleden en beskeden prisceremoni, hvor nogle af 2019s mest omtalte film, Parasite og Joker, blev belønnet helt i tråd med vores januar-afsnit af den herboende podcast, hvor undertegnede og Janus diskuterede film fra det foregangne år. Særligt Parasite høstede trofæer i adskillige kategorier, efter Janus havde udtrykt sin (ikke udelte) fornøjelse med filmen, mens Joker kun vandt to priser, blandt andet for Joaquin Phoenix’ skuespil — det eneste lyspunkt, jeg selv kunne fremhæve efter at have set filmen.
Uventet, men ikke uvelkomment, tog Hildur Guðnadóttir prisen for musikken til Joker. Her må Akademiets agenter have været flere år tilbage i min Twitter-konto for at finde råd, da jeg klart foretrækker Guðnadóttirs soloalbums frem for hendes filmmusik (Without sinking fra 2009 er en favorit). Så et godt forsøg, men vel rigt i stalkerfaktoren. I kunne bare have sendt mig en DM for at undgå forvirringen!
I øvrige kategorier måtte de stemmeberettigede selv værge for sig, uden vores mellemkomst, og valgte derfor at satse størstedelen af puljen på Sam Mendes’ 1917 og det relativt sikre Tarantino-kort, Once Upon a Time in Hollywood. Også et spinoff fra Cars-serien, Ford v Ferrari, drog sig belønnet ud af sammenkomsten. Sorry guys, vi kunne have kastet jer et halmstrå eller to.
Ingen kommentarer