John Varley: The Barbie Murders
GULDKLUMP. På Månen ændrer de deres kroppe, så alle er ens. De laver Pluto om til en forlystelsespark. En kult maler Saturns anden ring rød. Og på Jorden læser de “The Barbie Murders”.
”The Barbie Murders” er en samling på 9 science fiction-noveller fra Varleys ”8 Worlds”-univers (muligvis undtagen en enkelt). Og da novelleformen er der, hvor Varley er bedst, er denne bog noget af en guldklump at få i hænderne.
”8 Worlds” er en fremtid tydeligt præget af, at menneskeheden har fået besøg af repræsentanter for universets intelligente racer – dette vil desværre sige hvaler, delfiner og lignende væsener på solsystemets gasplaneter. Menneskene har ikke så meget at skulle have sagt, er blevet sparket af Jorden uden de store problemer og må overleve på teknologisk maner på de tilbageværende planeter, måner og asteroider. Novellerne spreder sig i tid, alt efter hvad de behøver af teknologi og sociologisk baggrund, men de bindes sammen af Varleys vision og sans for humor.
Første novelle, ”Bagatelle”, lægger stilen:
“There was a bomb on the Leystrasse, level forty-five, right outside the Bagatelle Flower and Gift Shoppe, about a hundred meters down the promenade from Prosperity Plaza.
“I am a bomb,” the bomb said to passersby. “I will explode in four hours, five minutes, and seventeen seconds. I have a force equal to fifty thousabd English tons of trinitrololuene.”
A small knot of people gathered to look at it. ”
Historien udmønter sig i kampen mellem bomben, den tilkaldte bombeekspert og den stakkels politimester, der er fanget imellem dem. Og den er et perfekt eksempel på, hvordan Varley forstår at blande spænding, velskreven SF og humor til en medrivende cocktail. Få selv syn for sagen
På samme niveau som ”Bagatelle” er titelnovellen (en betjent må efterforske et mord i en Barbie-koloni, hvor alle ligner hinanden og tager ansvaret for hinandens gerninger), ”Equinoctial” (to forskellige fraktioner af mennesker, alle kombineret med hver deres symbiot, kæmper om, hvorvidt en af Saturns ringe skal males rød), ”Beatnik Bayou” (noget så sært som en spændende novelle om børneopdragelse, tro det eller ej), ”Good-bye, Robinson Crusoe” (hvori hovedpersonen oplever sin anden barndom på en tropisk paradis under overfladen af Pluto, men tvinges til at blive voksen på grund af økonomi), ”Lollipop and the Tar Baby” (hvor en af fremtidens ”guld”-jægere må kæmpe med og mod et intelligent sort hul) og ”Picnic on Nearside” (hvori en udflugt til den side af Månen, der vender mod Jorden, bringer to teenagere i kontakt med racens fortid og fremtid).
Alle disse historier er spændende, sjove, medrivende, geniale og frem for alt tidløse. Oprindelig har de været udgivet mellem 1974 og 1980, men de føles, som kunne de være blevet udgivet i dag (hvis man lige fjernede nogle enkelte teknologiske forglemmelser, såsom en båndoptager i ”The Funhouse Effect”, som dog også er en af samlingens svagheder sammen med ”Manikins”). Men som helhed er ”The Barbie Murders” en af den slags bøger, man som læser føler en manisk glæde over at være faldet over. For læsere af Heinlein vil der være ekstra meget at hente, da Varley er tydeligt inspireret, dog uden Heinleins til tider tydelige politisk overbevisning.
Ingen kommentarer