Superkultur-julepodkalenderen: Låge nr. 9
Vi er en trediedel inde i Superkultur-podcasternes episk tendentiøse juleølsmagning, men værterne taler stadig nogenlunde sammenhængende.
Dagens test-juleøl er Willemoes Julebryg fra Bryggeriet Vestfyen. Men hvad betyder det alt sammen?! Er øllen en metafor for Neil Gaimans forfatterskab, hans brand, begge dele — eller omvendt?
Et forslag til drikkeleg er, at tage en tår, hver gang Janus siger “lakrids”, bare fordi han kan lide ordet. Det er så interaktivt som det bliver, her i podcasten, med mindre altså du vil sende os en julehilsen?
Download afsnittet her eller abonnér på podcastens RSS-feed!
Dagens kalendergave:
Jul kræver ild i pejsen, men ikke alle har et ildsted. Så vi har fundet tre forskellige pejsevideoer, i hvis skær du kan pakke gaverne op, alt efter hvad du foretrækker.
De løse links
Credits
Indledningstemaet er Glad Rags’ Social Kapital — hele deres usædvanligt lytbare album Wonder Under findes på Free Music Archive under Creative Commons’ Attribution-licens.
Udmarchen er Finis Comoedia af Dee Yan-Key. Hele hans œuvre — 98 albums i skrivende stund — er lagt på FMA under en CC-Attribution-NonCommercial-ShareAlike-licens.
Værterne er Janus Andersen, Anna Sejersen Riis og Allan Haverholm.
Spørgsmål, kommentarer, og hilsner til det superkulturelle folk kan sendes til podcast@superkultur.dk, eller på Twitter til @superkultur.
6 kommentarer
Ni nætter, hr. Haverholm, ni nætter og ni dage hang Odin Hangantyr (de hængtes gud) i Yggdrasil. 9 var det hellige tal (jvnf. Draupnir, der hver niende nat drypper ni nye ringe). Juleblot – f.eks i Lejre og Uppsala – bestod bl.a. i ophængning af ni eksemplarer af alle arter af hankøn.
Iøvrigt vil jeg henvise til Claus Deleurans “Illustreret Danmarkshistorie for Folket” for en anderledes, men yderst troværdig, fremstilling af hvad Det Vilde Ridt egentlig drejer sig om. Helt præcist bind 2 – med lidt forhistorie i bind og noget mere om Jul i bind 3 – argh; læs hele balladen!!! Ønsk den i julegave 🙂
Ja, du har helt ret mht Odins tid på træet. Hvad sagde jeg i afsnittet?
Og jeg kan heller ikke klandre din reference til Deleurans Danmarkshistorie. Der er vilde sidehistorier at finde i dén, men netop hans udlægning af det vilde ridt havde jeg glemt i mylderet. Den samler jeg lige op på 🙂
Der bliver videre lejlighed til hedenske diskussioner senere på ugen, jeg er sikker på at du vil have et og andet at sige til den tid!
Jeg skal være der som et søm, Allan! 😀
Du sagde “7” – men idet jeg ved, at du ved, ved jeg, at det var ikke det du mente 😉
Apropos “Willemoes” – igår – havde “vi lærerstuderende” idag´beretningen om slaget på Rheden …. det var i forhold til Severin Grundtvig – dog ikke om, at Willemoes fik skudt bøtten af af en kanonkugle. Men hér på Fyn er de jo vældigt stolte af deres “nationale ikoner (og kanoner – som i “de kanoniserede”). Nåmmen det kan jeg komme tilbage til.
Ødrk, den fynske lokalpatriotisme… Jo tak du, både Janus og jeg er fra Middelfartkanten, og jeg boede i Odense i midt-’90erne, da rundt regnet alt skulle hedde noget HC Andersen-relateret. Dén hvepserede skal vi slet, slet ikke pirke til!
Hæhæ!
Jeg havde ellers overvejet at få et mellemnavn efter min onkel Carl. Så ku jeg med rette underskrive mig H.C. Andersen 🙂
Jeg kunne også får mellemnavnet “Noah” efter mit barnebarn. Jeg ved ikke om det blir bedre …. – Jeg skal nok bare lade det ligge og nøjes med HA – eller – …. nu blir jeg helt i tvivl 😀
[…] Vi taler vigtigt ud fra et superkulturelt perspektiv, obvs. Fra Superkultur-podcastens første julekalender har yule log-videoer vist sig at være et uventet vigtigt indslag i […]