Frygtelige Filmatiseringer: Stephen King
Denne gang kaster vi os frygtløst ud i nogen af de aller aller værste Stephen King filmatiseringer vi kunne komme i tanke om. Frygtløst fordi de langt hen ad vejen ikke på nogen måde er uhyggelige. Men de er sjove at diskutere! Lyt med når Anna og Janus dissekerer et udvalg af The King of Horror’s ubegribeligt mange filmatiserede værker.
Download her, eller abonnér på podcastens RSS-feed!
De løse links
- Rotten Tomatoes lister over Stephen King filmatiseringer, tv-serier, og fremtidige Stephen King projekter
- Satiresiden ClickHole’s citat om Stephen Kings arbejde
- Stephen Kings Dollar Babies – næsten gratis King historier tilgængelige for film studerende
- Lawnmower Man 2: Beyond Cyberspace!!
- Den “ægte” Lawnmower Man. En mere tro filmatisering af novellen
- Key & Peele Magical Negro Fight
- Magical Negro trope
- Simple Jack
- Sortmund af Allan Haverholm
Credits
Indledningstemaet er Glad Rags’ Social Kapital — hele deres usædvanligt lytbare album Wonder Under findes på Free Music Archive under Creative Commons’ Attribution-licens.
Udmarchen er Finis Comoedia af Dee Yan-Key. Hele hans œuvre — 98 albums i skrivende stund — er lagt på FMA under en CC-Attribution-NonCommercial-ShareAlike-licens.
Værterne er Janus Andersen, Anna Sejersen Riis og Allan Haverholm.
Spørgsmål, kommentarer, og hilsner til det superkulturelle folk kan sendes til podcast@superkultur.dk, eller på Twitter til @superkultur.
3 kommentarer
Jeg kan egentlig meget godt li’ “The Running Man” med Arnold Musclor, men den har ikke meget at gøre med “Richard Bachman”‘s “The Running Man”, at gøre. Romanen minder egentlig mere om Robert Sheckleys “The Tenth Victim”. Og der har jeg det sådan med King, at “inspirationskilderne” til tider skinner lige lovligt meget igennem. “Thinner” er en anden version af Bradburys “Skeleton”; “The Jaunt” er snuppet fra Besters “The Stars’ My Destination/Tiger, Tiger [burning bright ind the jungle of the night]”, og “The Stand” er et eller andet amalgam af “Pilgrim’s Progress”, “Lord Of The Rings” og “The Divine Comedy” (uden at have held med nogen af delene). Og den tv-serie er også forfærdelig.
Den værste King-filmatisering (til trods for at det litterære forlæg heller ikke er for godt) må dog, trods al,t være “The Langoliers”. Og forlægget for den er (underligt nok) Lord Dunsanys “The Hoard of the Gibbelins” (men det kan man nu ikke mærke!) – muligvis med skyldig henvisning til Ghibelinere, også kendt som Guelfere (dem der havde grunker nok til at bestikke paven til at udtale, at de var de rette til at besidde formuerne). Så vil jeg hellere se “Millenium”, med forlæg i Varleys “Air Raid”.
Mit personlige indtryk er, at de bedste filmatiseringer af King er kommet udaf de knap så horror-fikserede romaner (omend jeg holder meget af Kubricks “The Shining”), som fraksæmpel “The Shawshank Redemption” eller “Dolores Claiborne”.
Og iøvrigt: – tak for en times tid i muntert selskab. Kh Henning
[…] Anna sagde i seneste afsnit af Superkultur-podcasten, så så jeg et antal rædderlige film i helt forgæves forberedelse til optagelsen, eftersom jeg […]
Jeg har kun to kommentarer til seneste afsnit af Superkultur-podcasten:
1) En forfatters dæknavn hedder et PSEUDONYM, ikke et SYNONYM. Det ved Janus godt, og han ved at jeg ved at han ved det… men det skal ikke afholde mig fra at udpege hans fortalelse i dette offentlige rum 🙂
2) Lawnmower man. Dybt suk! Jeg var nødt til at skrive et blogindlæg for at få tømt min hjerne for frugtesløse teorier om den film: https://superkultur.dk/2021/07/15/lawnmower-man-som-patatekst/