Rasmus Horskjær & Stefan Storm: Reservatet
RADIO SCIENCE FICTION. “Reservatet” er et dansk science fiction radiospil i fire dele, skrevet af Rasmus Horskjær og Stefan Storm og instrueret af Horskjær. Det blev sendt på P2 i august 2009, men har siden været til download på dr.dk (hvilket desværre ikke længere lader til at være tilfældet).
Vi befinder os i en rimeligt nær fremtid, hvor affolkningen af yderområderne er drevet ud i det ekstreme – faktisk har man flyttet landbefolkningen til byerne. Da historien starter, møder vi Anton, der befinder sig lettere forvirret om bord på et tog. Han viser sig snart hverken at have billet eller videre styr på, hvad det er, han foretager sig, og efter et sammenstød med en konduktør flygter han fra byen, mens sirenerne lyder i det fjern, og en helikopter svæver i luftrummet. En række tilfældige omstændigheder bringer ham til Mors, hvor en lille gruppe mennesker stadig bor – det er blevet til et reservat, hvor alle det modernes samfunds lyksaligheder ikke findes, og morsingerne må leve sammen med naturen.
Under dække af at være ornitolog lykkes det Anton at få lov til at blive på øen, men det viser sig snart, at folkene der ved mere om ham, end han forestillede sig, og inden længe vender hans fortid tilbage til ham.
Jeg har hørt en del podcasts på det sidste, hovedsageligt oplæsninger af noveller, men her er der tale om en lidt andet type, idet historien ikke fortælles, men dramatiseres. Der skiftes mellem en fortællestemme og personerne i historien, der taler sammen. Det er en form, jeg ikke har de store erfaringer med, men det lykkes ganske godt – i al fald til at starte med, hvilket desværre er gældende for mange aspekter af “Reservatet”. For stemmeskuespillet er egentlig ganske godt, og indledningsvist er det ganske underholdende med de næste Morten Korchske dialekter – men efter noget tid bliver de simpelthen for “rene”. Det er tydeligt, at lytterne skal kunne følge med uden at skulle koncentrere sig overmåde, og af den grund bærer morsingernes sprogbrug altså ikke præg af, at de har lever afsondret ganske længe. Det virker, som om balancen mellem realisme og formidling tipper lidt for meget i den ene retning.
Science fiction-delen af historien starter også rigtig godt, og især første afsnit slår nogle gode takter an omkring dette fremtidige og let dystopiske Danmark, men med tiden synes det ganske enkelt at glide ud af historien og miste vigtighed. I stedet bliver det til Antons kvaler i det lille samfund, og den historie kunne sagtens have udspillet sig på en helt anden baggrund. Og det hele sluttes af med et klimaks, der virker, som om det hives ud af den blå luft. Det er synd, for rent faktisk er “Reservatet” et interessant bud på dansk science fiction. Mens man lytter til historien, er det svært ikke at forestille sig den skruet voldsomt op i hastighed, tilsat et dunkende soundtrack og en god del eksplosioner – så ville den gøre sig på det store lærred. Men i stedet holder men tonen helt nede på jorden, og det øger charmen i høj grad. Trods sine mangler er den helt klart et bekendskab værd, hvis man kan komme i besiddelse af lydfilerne.
Ingen kommentarer