Men dog det er her i kommentarsporet, vi får den fuldeste indsigt! 😄

Jeg tror, USSR havde det sværere med fantasy og folklore end du beskriver her — i al fald for så vidt de kunne tangere religiøse forestillinger, der som bekendt er opium for folket. Det er nok derfor, Gogols historie er blevet så tam i filmatiseringen af “Viy”, eftersom Khoma og hans medstuderende på den ene side skoles på et kloster og derfor repræsenterer kirkens blålys og udbytning, mens heksen og hendes armé af bussemænd er protoreligiøse repræsentanter for folketroen. Hvem ved, måske de endda er det undertrykte proletariat i bibelsk sammenhæng!

Men selvfølgelig er der både populistiske og nationalistiske træk i sovjetstyret, som har fundet det opportunt at bruge eventyr som en form der kunne skabe billedet af folkesjæl og glorificeret nationalånd. Sovjetisk horror kunne jeg dog sagtens forestille mig, men det er værd at bide mærke i, at “Viy” er den første (og så vidt jeg ved eneste) som eksporteredes til vesten. Muligvis fordi den inderste skræk, det sovjetiske filmkommissariat kunne forestille sig eller sanktionere, netop var vestens fordærv og dekadence. Jeg forestiller mig at der er produceret rigtig mange gyserfilm i Sovjetunionen, som dybest set var skræmmepropaganda om kapitalismens farer…

På den ene side gad jeg godt bare forsøge at se sådan en, hvis de er mere end produkter af mit gætværk, og på den anden side frygter jeg at de netop ville være papudskårne, politiske beskeder, som ikke holder niveau med f eks “Viy”.