Søren Toft: Den elektriske nattergal

En tænd/sluk-knap viser snart, at der er tale om titlens elektriske nattergal, et lille mesterværk, som han tager med hjem, i håbet om, at Sally, der er ingeniørstuderende, kan reparere den. Hvilket viser sig at være et dumt træk.
Meget som kejseren i HC Andersens eventyr lader Sally sig forblænde af det elektroniske mesterstykke, og da Mikkel står op næste morgen, er hun væk, forsvundet ud i verden med nattergalen, på jagt efter dens skaber og hemmelighed.
Resten af bogen følger Mikkels søgen efter Sally. Han er naturligvis slået noget ud, og meget foregår som i en døs – samtidig er det lige op til den store storm i 1999, hvilket blot gør alting mere uvirkeligt. Og det er netop uvirkeligheden, der er vellykket i ”Den elektriske nattergal”, for den kunne for så vidt godt være skrevet strengt realistisk – nattergalen befinder sig hovedsageligt i baggrunden (og i baghovedet på både Mikkel og læseren), men den gennemsyrer alligevel historien og gør alting bare en lille smule skævt.
Fortællingen afspilles i spring mellem Mikkel og hans forsøg på at skabe et ordentligt billede af Sally – i hukommelsesglimt, som næsten uden undtagelse fokuserer på teknologi af en eller anden art. Den verden, Toft skaber, er en gennemsyret af ting, af teknologi, af elektricitet – og selv om det er den verden, vi befinder os i til hverdag, lykkes det Toft med enkle, kraftfulde midler at gøre netop det, som er sf-genrens force: at sætte vores eget liv i en ny vinkel, at ændre læserens perspektiv, at ændre vores fokus, når vi ser os omkring.
”Den elektriske nattergal” er Tofts anden udgivelse – han debuterede med novellesamlingen ”Ilmarch” i 2003. Noveller er en alt for underrepræsenteret form i dansk prosa, og hans roman placerer sig et besynderligt sted mellem genrer, så allerede der finder jeg ham interessant. At han samtidig kan skrive, så historien rumsterer i én efter endt læsning, gør det til et forfatterskab, der helt klart bør holdes øje med.

Ingen kommentarer