En uventet sammenfletning af plotelementer
I Superkultur-podcasten tror vi jo, vi har ret god indsigt i de troper og klichéer, der pletter de velkendte fiktioner, lige som jeg selv i al fald hævder, at fiktion både spejler og præger, hvordan vi ser virkeligheden. Ikke desto mindre snubler vi alligevel blindt i vores egne dumheder.
Case in point: Igennem april og maj har vi kørt uopfordret kampagne for surstrømming på Twitter — se galleriet længst nede — for at komme til bunds i den her mystiske zombiespise, og lidt for at underholde os selv. Og, som den anden uafhængige faktor, er Annas jobsamtale lige nu udkommet som podcastafsnit, komplet med associationer til “Kom nu Mulle, spis skovsneglen!” Jo, vi har brugt “du vil gerne være med i hulen” i begge sammenhænge, men vi troede sammenfaldene stoppede der.
Så viser det sig, at Annas kæreste har en gammel dåse surstrømming stående, og… ja, det korte af det lange er, vores nyeste redaktionsmedlem er gået fra at spise retoriske skovsnegle til at spise rigtig surstrømming… eller er i al fald på vej til det. Virkeligheden har vendt sig imod os og rimer nu med vittigheder, vi ikke troede, vi skulle stå til ansvar for.
Vi følger udviklingen med tilbageholdt åndedræt, selv om vi forhåbentlig er på sikker afstand af dåsen, når den åbnes.
Update:
Dette indlæg indeholdte oprindeligt flere videoklip fra optakten til surstrømmingseancen i Nordjylland. Dem har Anna nu klippet sammen og suppleret op til en klædeligt dramatisk kortdokumentar, som du finder her.
1 kommentar
[…] 3-4 uger siden havde Superkultur en masse morskab ud af at lave en reklamekampagne for surstrømming. Den velkendte svenske specialitet, som i bund og grund er fermenterede sild. […]