Steven Hall: Råchokteksterne

Steven Hall: Råchokteksterne

RåchokteksterneBEGREBSFISK OG ANDRE ROVDYR. ”Råchokteksterne” – titlen er umiddelbart tiltalende (et charmerende ord), men samtidig med masser af undertoner. Og det fanger Steven Halls debutroman lige på kornet: en ypperlig historie krydret med mørke, dystre dybder.

Eric Sanderson vågner op, liggende på gulvet. Han har ingen hukommelse tilbage, overhovedet. Det første, han lærer, er, at han ikke er Eric Sanderson – eller rettere: ikke den første Eric Sanderson, for denne har efterladt et brev til sin efterfølger, som leder Den Anden Eric Sanderson til dr. Randle, der forklarer, hvad der er sket. Det er ikke første gang, at Eric Sandersons minder er forsvundet, langt fra. Men langsomt hjælper hun Eric tilbage til noget, der minder om et liv.

Så begynder brevene at ankomme – post til fremtiden fra Den Første Eric Sanderson, som antyder, at noget er helt galt. Dr. Randle kan ikke hjælpe, for noget ufatteligt og ældgammelt har fået færten af Eric, og det vil ikke helme, førend han er helt og aldeles udslettet. Snart er det ikke kun breve, men også pakker med mildest talt sært indhold, Eric får tilsendt fra fortiden, og han begynder at ignorere dem, pakker dem væk i sikker forvisning om, at han intet har at frygte. Indtil den aften, han vågner op på sofaen, mens virkeligheden omkring ham er blevet flydende, og noget med alt for mange tænder stiger op fra dybet.

Det er en ludovik, en begrebsfisk, et rovdyr, der lever i strømmen af den menneskelige bevidstheds biosfære, og den har låst sig fast på Eric Sanderson.

Det er svært at kalde ”Råchokteksterne” andet end smuk – det er en noget nært fuldendt roman, der fangede mig ind fra første øjeblik. Det er spændende metafiktion (hvor selve ordene er farlige), det er tankevækkende science fiction (med et ypperligt udbygget billede på bevidsthedens natur og kompleksitet), det er ubehagelig horror (hvor truslen aldrig er fysisk, men meget meget værre), det er Litteratur med stort L (men hvor tit læser man Litteratur, der ikke holder sig tilbage fra at begå den perfekte Dødens Gab-reference), det er så mange ting, der bare fungerer! Men først og fremmest er det en intelligent og vanvittig spændende historie om en mand, der forsøger at genfinde sin tabte kærlighed, mens verden nedbrydes i sine enkelte komponenter omkring ham – og viser sig hele tiden at have skjult en lang mere dyster og skræmmende virkelighed bagved. Hall har komponeret en roman, der spiller på alle strenge i en sådan grad, så selve teksten transformeres til den, den omhandler. Det er, sagt mildt, fabelagtigt.

2
Alan Moore: DC-universet – Alan Moores historier Morten Nis Klenø: Rustvogn – seks morbide fortællinger

2 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.