Jakob Brønnum: Pinballmesterens drøm

OM JAKOB BRØNNUM

Jakob Brønnum er født 1959 og har en række bøger bag sig, både poesi og prosa, såvel som faglitterært arbejde. “Pinballmesterens drøm” er en novellesamling med undertitlen “9 metafysiske fortællinger”.

FORLAGET OM “PINBALLMESTERENS DRØM”

Pinballmesterens drøm indeholder 9 fortællinger om mænds magt og afmagt, og om mænds veje og afveje til kærligheden.

Tag for eksempel titelfortællingen Pinballmesterens drøm, der handler om en ung mand, der bliver træt af at stå ved sin udkårnes vindue hver aften i vinterkulden og går på værtshus, og da han efter nogle ugers forsøg er ved at slå rekorden på pinballautomaten, får han øje på hende ud af øjenkrogen.

Eller Bøddelen om den lille mand, der bliver klemt i systemet, da han får en lærling, der ikke ejer kærlighed til faget.

Den længste fortælling er samlingens hovedhistorie Store og Lille, en fortælling om to brødre, der rydder op efter forældrenes død og efter bedste evner søger at fordele boet. Det er en gribende historie, vel noget af det bedste, mest komiske og mest tragiske, der er skrevet på dansk om den situation, som næsten alle kommer ud for: at arve sine forældre.

Samlingen kommer særdeles vidt og bredt omkring, og hver eneste fortælling er engagerede og åbner et helt nyt univers.

Jakob Brønnum skriver poetisk og medrivende, hans fortællinger er både ganske fysiske og metafysiske, alle præget af overskridelser og længsler. På samme tid genkendelige og overraskende, og for såvel mænd og kvinder, unge som gamle, garvede og mindre garvede novellelæsere.

INTERVIEW

Kan du starte med at fortælle lidt om dig selv – hvem er Jakob Brønnum, og hvorfor begyndte han at skrive?

Jeg har skrevet siden jeg var 11-12 år, i mange år udelukkende digte, inspireret af den færøske digter Regin Dahl, der var gift ind i min familie, og min dansklærer Jørn Richter, der siden i en menneskealder har undervist i psykologi på sygeplejeskolen i Vejle. Egentlig debuterede jeg i Politiken, på avisens søndagsbørneside “mini-Politiken” som 12 -årig, hjulpet af digteren Erik Bing, som mine forældre kendte. Jeg ved helt ærligt ikke, hvorfor jeg begyndte at skrive – i dag er det blot sådan, at det er noget,
jeg på en eller anden måde hele tiden gør.

Hvilken oplevelse venter der læseren med “Pinballmesterens drøm” – og hvordan adskiller den sig fra, hvad du ellers har skrevet?

Jeg håber, der venter læseren en oplevelse af, at vi gennem humor og noget spræl og forhåbentligt også nogenlunde godt håndværk, får fortalt en forhåbentlig god historie, der måske får sagt noget om de temaer, fortællingerne kredser om – mænds magt og afmagt, i en sammenhæng, hvor det er aspekter af kærligheden, der driver de fleste fortællinger

Den adskiller sig fra det øvrige derved, at det er fortællinger (noveller, om man vil), og jeg har tidligere skrevet romaner og digte. Den humor og det forsøg på et vist eksistentielt perspektiv, jeg i al uformåenhed prøver at ramme, ikke mindst gennem en stram sproglig styring, har været der som kim i mine romaner og også i nogle af digtene, nok mest Vejen ud og vejen hjem, selvom det er et helt andet perspektiv.

Jeg tror, det er et lidt farligt spørgsmål at stille en forfatter – men hvilken novelle er du mest glad for?

Det må vel være Store og Lille, hvis jeg skal vælge én. Men jeg er også meget glad for … nej, jeg er glad for dem alle … men ok, særligt Sølvnæsen, Bøddelen og titelfortællingen

Novellen er desværre en lidt underkendt form på det danske bogmarked – hvad kendetegner en vellykket novelle, og hvad er det, en novelle kan, som en roman ikke kan?

Mange danske noveller før i tiden (dvs. fra 1930’erne eller måske lidt senere til slutningen af 1980’erne eller måske lidt senere) var ret kedelige, fordi de netop ikke ville det med at gå ind og kondensere en fortælling og forsøge at stikke snabelen i nogle af de gamle historier, der handler om det samme, Dante, Homer, Blicher, hvad véd jeg, men i stedet ofte var små realistiske klip with a twist in the end. Jorge Luis Borges, som jeg sætter meget højt, har kun skrevet kortprosa, men nogle af hans ting er jo omfangsrige som romaner, rent indholdsmæssigt. Jeg fatter ikke, at folk ikke læser flere noveller – det er noget, man kan nå i metroen, og mens børnene ser tv færdigt, inden de skal lægges.

Du har skrevet i mange forskellige former – fra poesi til artikler for “Vi unge”. Hvad kommer først: formen eller historien?

Ok, det med “Vi Unge” er 30 år siden (jeg interviewede CV, da han kun havde udgivet En stynet strejffer og T-Shirts, Terrylenebukser og Gummisko), men – da jeg skrev mine romaner, var det formen, der kom først, og det er det nye med de her ting, det er historien, der kommer først. Det er noget, jeg har besluttet for at – igen – kondensere mine ting: At for fremtiden er det historien, der kommer først. Så må vi se, om noget af det vokser til romaner – det var Store og Lille jo godt på vej til.

“Pinballmesterens drøm” har undertitlen “9 metafysiske fortællinger” – hvad lægger du i begrebet metafysisk i denne sammenhæng?

Det er min forlægger, der har fundet på det (jeg er helt enig). Jeg tror, han mener, at historierne forløser deres ting ligeså meget gennem det overordnede, eller måske snarere underliggende, tema som gennem handlingens i fortællingerne.

Så vidt jeg kan se, er det første gang, du bevæger dig uden for den realistiske ramme, i al fald i prosa – hvorfor dette spring, og hvad er det for historier, du kan fortælle der?

For mig selv har romanerne aldrig været realistiske, men jeg ved godt, de er blevet opfattet sådan. Fortællingerne i den nye bog er for mig på en eller anden måde mere stramme omkring deres tema. Det ligger nok i det med formen eller historien, jeg talte om før. Når jeg er alene med det her tænker jeg: hurra, med den her tilgang er der ingen historier, jeg ikke kan fortælle.

Du har en baggrund som teolog – spiller det religiøse ind i det, du skriver?

Det kommer an på, hvad jeg skriver om, tror jeg. Men det spiller helt sikkert ind som en fuldstændigt åndssvag tro på en mere åndelig (bvadr!) form for livsmåde. Nogle gange skriver jeg også mere religiøse ting, for eksempel 5-6 af de 120 digte i Vejen ud og vejen hjem, men for mig selv trækker de mere på nogle bibelske fortællinger, end de er egentligt religiøse.

Udover at skrive holder du også foredrag om Kierkegaard og Dostojevskij plus en række andre forfatterskaber, hvilket jo gør det nærliggende at spørge til dine inspirationskilder.

Borges, Dostojevskij, nogle unge kortprosaforfattere som svenskerne Kristian Petri og Magnus Florin, Sven Holm – Villy Sørensens tidlige noveller. Peter Seeberg, som jeg har været så heldig at kende gennem Forfatterforeningen og Hald, ligger der jo altid et eller andet sted, når jeg skriver, jeg har læst ham fra jeg var 14 år, og i en anden boldgade: Thomas Mann, Robert Musil. Og Kierkegaard, ja. Som teolog har jeg været heldig at få udleveret redskaberne til ovenikøbet at forstå en del af det, han skriver.

Når man har læst “Pinballmesterens drøm”, hvor synes du så, man skal læse videre – både hvis man vil videre med dit forfatterskab, og hvis man gerne vil læse noget andet, der måske har et fællesskab?

Forfølgeren, min forrige roman, hvor der som sagt er en del kim til dette her. For den novelleinteresserede ligger der en hel uskrevet samling af ideer, som hovedpersonen Peter Ulrik Hahn får undervejs. For den krimiinteresserede er der tale om en roman, hvor opklaringsfasen, grundelementet i den klassiske krimigenre, er lagt i hænderne på den anklagede selv, hvilket er lidt af et eksperiment, og for den klassiske romaninteressereede, er den – ligesom nogle af de gamle russeres uoverstigeligt vidunderlige romaner, bygget op af to fortællinger, der krydser rundt igennem hinanden, næsten uden at man kan se det: Krimihistorien, om forfatteren, der mistænkes for at have myrdet en kritiker, han vitterlig har forfulgt, og en kærlighedshistorie, hvor pigen er en person engang i fortiden (som kritikeren i sin tid snuppede fra forfatteren).

Man kunne selvfølgelig også læse min 2. roman fra 1996 Mørke, som handler om to mennesker som bliver indespærret i et hus, og så går det helt galt.

LINKS

Jakob Brønnums hjemmeside

“Pinballmesterens drøm” anmeldt hos Jyllandsposten og Den elektriske kanin.

Kort interview om bogen hos Kristeligt Dagblad

Facebookgruppe for “Pinballmesterens drøm”

Comments

  1. Pingback: Jakob Brønnum: Pinballmesterens drøm | Den elektriske kanin

  2. Pingback: Jakob Brønnum: Om Pinballmesterens drøm | fanzine.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

To create code blocks or other preformatted text, indent by four spaces:

    This will be displayed in a monospaced font. The first four 
    spaces will be stripped off, but all other whitespace
    will be preserved.
    
    Markdown is turned off in code blocks:
     [This is not a link](http://example.com)

To create not a block, but an inline code span, use backticks:

Here is some inline `code`.

For more help see http://daringfireball.net/projects/markdown/syntax

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.