Pandemi i fiktionen (og vice versa)

Pandemi i fiktionen (og vice versa)

Hvilke referencerammer fra bøger og film griber vi til i den pågående covid-19-pandemi? Og hvordan kan sygdommen forme de narrativer, som uundgåeligt vil indgå i fremtidig head canon? Med litterær opbakning fra Anna Sejersen Riis dykker Superkultur-podcasten ned i Thomas Mann, tuberkulose, vampyrer og, ja, Pesten med stort P.

OBS: Indeholder letfældig omgang med alvorlige, aktuelle emner. Åh, hvor vi trænger til at grine af alvoren!

Download afsnittet her eller abonnér på podcastens RSS-feed!

Omtalte værker i udvalg:

Verdens korteste gyser af Fredric Brown, omsat til kortfilm

Løstgående links:

Credits

Indledningstemaet er Glad Rags’ Social Kapital — hele deres usædvanligt lytbare album Wonder Under findes på Free Music Archive under Creative Commons’ Attribution-licens.

Udmarchen er Finis Comoedia af Dee Yan-Key. Hele hans œuvre — 98 albums i skrivende stund — er lagt på FMA under en CC-Attribution-NonCommercial-ShareAlike-licens.

Værterne er Janus Andersen, Anna Sejersen Riis og Allan Haverholm.

Spørgsmål, kommentarer, og hilsner til det superkulturelle folk kan sendes til podcast@superkultur.dk, eller på Twitter til @superkultur.

Vi har åbnet Superkultur-podcasten for livstegn og reflektioner fra lyttere og læsere derude i det smitteramte landskab. Har du også noget på hjerte? Læs mere her!

4
Episode 90 – Aarhus Klosterbryg og Vores Smadrede Idealisme Episode 89 – Det Tynde Øl og The Rise of Skywalker

4 kommentarer

Nu skal det jo ikke være fis&ballade det hele (hvorfor ikke?)
Der findes (jo) faktisk to, helt kropsnære – om man så må sige – pest-fortællinger. Jeg tænker her på Ingmar Bergmans “Det sjunde inseglet” (Det syvende segl) og Ib Michael “Troubadurens lærling”. Handlingerne foregår i den grad i pesttidens hhv. Sverige og Europa (før EU).
I den mere obskure ende af spektret, skrev A. S. Neill – sammen med en gruppe børn på Summerhill Skolen – en bog i måske verdens første “Forfatterskole”, nemlig “Den sidste mand i verden”. Årsagen til grunden for den pandemi bogen handler om, skyldes en grøn sky.
Og så er der selvfølgelig Crichtons “The Andromeda Strain”, der har et modernere ekko i ligeledes bedagede “Gæsten fra stjernerne” af Niels E. Nielsen.
Desuden husker jeg en engelsk tv-serie fra oldtiden (1970’erne) – “The survivors”, hvis udgangspunkt også er en pandemi, men derefter diffunderer i et mere “kendt” post-apokalypse-scenarie, komplet med preppers, mad max’er og almindelig misantropi.
Endvidere (man skal variere sine indledningsord) har Frank Herbert (jaja, DEN Frank Herbert) skrevet “The white plague”. Den roman handler så i allerhøjeste grad om en menneskeskabt virus – der singulært rammer kvinder! Jeg vil faktisk gå så langt som at anbefale den, og det skyldes ikke misogyni! Der er i høj grad noget “the mad scientist” over den, men for en gangs skyld har han noget at have det i (i konteksten – det er ikke fordi jeg billiger “John Roe O’Neils” synspunkter)
Richard Prestons “The hot zone” (“Farezone IV”) er udgangspunktet for filmen “Outbreak”. Men de to ting har så ellers ikke en skid med hinanden at gøre. Til hvilket der at sige, at Prestons bog måske nok også mere er “dokumentarisk”, og handler om Ebola (Nej, der findes ikke nogen sygdom, der hedder “motaba”).
Endelig (man skal variere sine …. – men det har vist skrevet!) vil jeg godt slå et slag for Wahlöös “Stålspringet”. Den kan godt give lidt høje hår, stadigvæk.

Det anede mig nok, at du ville have noget at tilføje, Henning 🙂 Så vi har en tredie dublet på temaet “den sidste mand”? Mary Shelley var aldrig stærk i at beskytte sin ophavsret, desværre!

Selv havde jeg kun “Andromeda Strain” tilfælles med dine bud – ja, og “Outbreak”, som begge helt forsvandt under samtalen.

Vi svajede alvorligt ud af den sædvanlige comfort zone af genrefiktion, men på en god måde, synes jeg – og dine tilsvarende forslag som “Det syvende segl” og Ib Michael (!) lufter også lidt ud i nørdehulen. Lige sidstnævnte tror jeg dog, jeg indtager via dosmerversion. Der er en forfatter, jeg har svært ved at skille fra hans ualmindeligt usympatiske mediepersona…

Så findes der jo også Stapledons “Last men”, som så falder helt uden for spektret.

Men – enig, enig: – den der ubøjelige selvfedme, der også gør sig gældende hos hans medaljerede Rivendeller-kompanjong, er insisterende smagløs under dække af et prætenderet humanistisk perspektiv. Og jeg blev da i den grad træt af hr. Rasmussen, efter at have tvunget mig igennem hans selv-trilogi. Born to riches and rebel without a clue.
Det er sært som nogle finder det opportunt at hægte sig på en “bandwagon”. F.eks. er der (jo) Lars Muhl, der ønskede at “come to terms” med en personlig søgen – men se lige om han ikke forlæste sig på “The Da Vinci Code” (og nu om dage forstår sig på det tredobbelte betydningslag i aramæiske ord – godt klaret, dér!). Og – og yderst beklageligt – røg Peter Bastian også lige i fælden, kort tid før han døde, idet han hoppede på EnlightenNext-“bevægelsen”. Dens udgangspunkt er alligevel noget af det tyndeste jeg har hørt – bortset fra FlatEarth.

Hrmn! Lidt langt væk fra udgangspunktet (beklager et kortvarigt tantrum)

Hvad jeg ville sige: – nejnej; “nørd” away! Det er jo for fanden det, der gør det kommunikativt! Udfordrende! “Hvad fanden mener de?” – så er vi i dialog. Hvis man bare laver en gang “Jazz-professoren” og emulerer Dirch Passer, så er det jo ikke sjovt for dem, det går ud over 🙂

Og så skal jeg nok flette næbbet, da alt det hér gylp ikke har meget med pandemi at gøre.

Og hvis jeg nu – på falderebet – skal være ærlig, så fandt jeg bare anledning til at “genopvække fra de døde” en serie, jeg havde kørende ovre på hedengangne “ESSEF”: “Obskure bøger til sommerferielæsningen”.

[…] roman er en mursten af en pandemi-thriller – jeg lagde den øverst i læsebunken op til vores virus-afsnit af podcasten, men ligesom en antivaxx’er har den fået lov at gå klassen om et par gange, og det var […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.