Världar i tryck

Världar i tryck

Savner du Allans filmcauserier i skærmjournalen? Så er du ikke alene – men vid, at manglen blandt mange andre ting skyldes, at han er optaget af at skabe kunst. Og den kunst kan snart ses på udstillingen “Världar i tryck – sju serietecknare från Malmö“.

For at fejre Malmös 25-års-jubilæum som “Seriestaden” lægger Malmö Konsthall vægge til syv tegneserieskabere, der alle har kastet sig over risografen som værktøj og har tvunget kunst ud af den. Jeg måtte slå den op på nettet, og ærligt talt, det virker, som om nogen har tænkt, at den kunstneriske proces arbejder bedst med forhindringer, og ud af det er kommet elskovsbarnet af en kopimaskine og en PlaymobilGodzilla.

Udstillingen løber fra 29. november til 17. december, hvilket er den perfekte undskyldning for at stige af juleræset.

För dagens serietecknare är det snarare regel än undantag att ha utbildat sig i Malmö, vilket också gäller för konstnärerna i denna utställning. Medverkande konstnärer är Amalia Alvarez, Oskar Aspman, Lisa Ewald, Saskia Gullstrand, Allan Haverholm, Mats Källblad och Steve Nyberg. Gemensamt för konstnärerna är, förutom deras tydliga förankring i Malmö, att de på olika sätt problematiserat de normer och konventioner som vanligen gäller för tecknade serier. Ett annat tema i utställningen är trycktekniken – risografi – som pekar mot de tecknade seriernas balansgång mellan att vara konst och massmedium och vars påtagliga fysiska materialitet även adresserar frågor kring digitalisering.

3
The Every Episode 246 – Thyras Bryg Galaktisk Humle og Den Bitre Mikkel

3 kommentarer

Avatar photo

Ydrk, jeg har omkring 30 skærmjournaler, som skal lægges op ved lejlighed… og en gennemgang af den gamle Doctor Who-serie, som jeg naivt troede, jeg kunne gøre færdig og udgive før seriens 60 års jubilæum. Det er alt sammen veget for arbejdet med den her udstilling.

Men du har ret mht risografen, Janus. Den er et bizart miskmask af low-tech og digital tryk; lækre specialfarver og bøvlede arbejdsgange. Helt grundlæggende kan man ikke bare scanne et billede og printe det ud, for risoen trykker kun én farve ad gangen (og de svarer ikke til almene skærm- eller trykfarver).

Så jeg sidder og gør tre til fem sort/hvide tryk”plader” klar pr motiv. Uden at vide helt, hvordan det færdige resultat bliver. Som man kan forvente, er jeg vildt begejstret for processen, men kunne godt være deadlinen foruden…

Henning Andersen

Kunst mig hér og kunst mig dér! Vi vil ha skærmjournaler, ja vi vil 🙂
Min gamle far var typograf. Nej han var ikke! Han var arbejdsmand på Berlingske Tidende – men heldigvis organiseret i Typografernes Fagforening og derfor “typograf”. I virkeligheden var han saddelmager, og jeg tør godt komme med den påstand, at han, håndværksmæssigt, lagde grunden til den virksomhed, der senere blev kendt under mærket “Cavalet”-kufferter (som senere blev solgt til Japan for et trecifret millionbeløb; – “sådan er kapita…”)
Anywayses: – “Den Gamle” var i bemærkelsesværdig grad optaget af sit håndværk, sit fag, under henvisning til at “man har pligt til at interessere sig for sit fag og dets udvikling, i forhold til éns ansættelse”. Gammeldags dyder, javel, men som aftryk havde det, at jeg har kendskab til adskillige tryk-teknikker, hvoraf flere er temmeligt bøvlede og “happy-go-lucky”-agtige.
DERFOR er det også ganske interessant at blive gjort bekendt med “risografi”, som jeg ikke kendte til i forvejen. Men – åbent spørgsmål – er risografi egentlig ikke en slags digital serigrafi?
Og ja! Jeg har prøvet serigrafi: – det største problem er dimensioner i tilpasningen. Også farvesammensætning og transparens. Men 1 mikrometers differens mellem masteren og klicheen – og det kommer til at se ud ad helvede til – alternativt: – “alterntivt” 🙂

Avatar photo

Jo, risografi kan ret præcist sammenlignes med serigrafi, pakket ind i en klods af en kopimaskine. Jeg ville bare ikke spænde ben for Janus’ fine Playmobil-metafor 🙂

For nu at gå mere ned i tekniske detaljer, så laver risografen masters af rispapir, som trykkes med førnævnte specialfarver, baserede på soya. Som en af de andre medvirkende i udstillingen sagde, “japanerne har gjort alt i deres magt for at leve op til vestlige stereotyper, da de lavede risografen”…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.